توسط یک تیم بریتانایی بررسی می‌شود: تاثیر پلاسمای کرونایی‌ها بر بهبود بیماران نقض ایمنی

یک تیم پزشکی در بریتانیا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پلاسمای افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافتگان از کرونا می‌تواند به درمان بیماری نقص سیستم ایمنی کمک کند یا خیر.

روزنامه انگلیسی تریبیون در گزارشی نوشت که این تیم بریتانیایی کارآزمایی بالینی خود را آغاز کرده است.

طبق این گزارش، این درمان شامل تزریق پلاسمای افراد بهبودیافته از کرونا، به بیمارن سرطان خون، سرطان لنفوم و دیگر انواع سرطان و یا افراد مبتلا به عفونت‌های بیمارستانی می‌شود تا مشخص شود، آیا این نوع از پلاسما به درمان سریع‌تر این بیماری‌ها کمک می‌کند یا خیر.

با شیوع ویروس کرونا از پلاسمای افراد بهبودیافته به‌عنوان جام مقدس در برابر کووید یاد می‌شد اما به ندرت از اهمیت این موضوع کاسته شد.

سازمان جهانی بهداشت ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که پلاسمای خون افراد بهبودیافته از کرونا نباید به افراد مبتلا به کووید-۱۹ با علائم خفیف یا ملایم تزریق شود.

سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، گفته بود، «شواهد کنونی نشان می‌دهد که این روش امکان زنده ماندن افراد را بیشتر نمی‌کند و نیاز به دستگاه اکسیژن را کاهش نمی‌دهد.»

سازمان جهانی بهداشت این «توصیه جدی» را علیه استفاده از پلاسمای خون در افرادی که علائم شدید کووید-۱۹ را ندارند ارائه کرد و گفت که حتی برای بیماران مبتلا به نوع شدید و بحرانی کووید این درمان تنها باید به‌عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی انجام شود.

پلاسمای خون دوره نقاهت، بخشی از خون یک بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ است که حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که بدن پس از آلوده شدن به ویروس تولید می‌کند.

این موضوع یکی از مجموعه درمان‌های بالقوه‌ای بود که در اوایل همه‌گیری مورد بررسی قرار گرفت اما در آزمایش‌های بالینی فواید محدودی از آن مشخص شد.

اما روزنامه گاردین نوشت، یکی از آزمایش‌های انجام شده در بریتانیا نشان می‌دهد که پلاسمای غنی از سطوح آنتی‌بادی، به بهبود بیماران نقض ایمنی کمک شایانی می‌کند.

پروفسور لیز اشتکورت، رئیس بخش آزمایشات بالینی در این‌باره گفت که این نتیجه بسیار مهم است زیرا هنوز افراد زیادی بر اثر ابتلا به کووید می‌میرند و این نتایج می‌تواند به آنان زندگی دوباره ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *