رونق بازار تجارت جهانی پلاسما تا سال 2023

آخرین مطالعات انجام شده حاکی از آن است که تجارت جهانی پلاسمای خون در تا پایان سال 2022 میلادی به رقمی بیش از 36 میلیون دلار آمریکا می‌رسد.

در این مطالعات که از طریق هوش تجاری انجام شده، آمده است که تجارت جهانی پلاسمای خون نرخ رشد قابل توجهی را در آینده تجربه خواهد کرد. این روند که از سال 2021 میلادی آغاز شده تا سال 2030 با رشدی در حدود 9.4 درصد ادامه خواهد داشت.

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده که ارزش بازار جهانی پلاسمای خون تا پایان سال 2023 از 89.767 میلیون دلار عبور می‌کند.

بخش اعظم خون از پلاسما است که تقریباً ۵۵ درصد از حجم خون را تشکیل داده است که وقتی از خون جدا شود، به مایع زردرنگ تبدیل می‌شود. انواع مختلفی از گلبول‌های خون از جمله پلاکت‌ها، گلبول‌های سفید و قرمز در پلاسما معلق هستند.

متخصصان می‌توانند این مواد حیاتی را از پلاسمای خون جدا و داروهای متفاوتی تولید کنند. این محصولات پس از آن به‌عنوان درمان‌هایی به کار می‌رود که به‌طور بالقوه می‌تواند جان افراد در معرض سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی را نجات دهد.

پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در آن نیز برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود. افراد مبتلا می‌توانند با استفاده از این درمان‌ها زندگی طولانی و مفیدی داشته باشند.

به همین دلیل صنعت پلاسما رشد خوبی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است. در این گزارش آمده است که برخی از عوامل اصلی تاثیرگذار در رشد و توسعه بازار جهانی پلاسمای خون در سال‌های اخیر افزایش جمعیت سالمندان در جهان بوده است؛ سالمندان نسبت به گروه‌های دیگر بیشتر مستعد به ابتلا به اختلالات خونی هستند.

همچنین تولید انواع مختلفی از داروهای حیاتی بیماران از پلاسما در سال‌های گذشته اهمیت این صنعت را دوچندان کرده است. اکنون پلاسمای خون و مشتقات آن منبع مهمی برای تولید داروها هستند. پلاسما در درجه نخست حاوی ایمونوگلوبولین، فاکتور انعقادی و آلبومین است. از طرفی دیگر، پلاسمای بازیابی‌شده برای درمان بیماران هموفیلی و اختلالات خودایمنی بسیار مورد توجه است.

این ویژگی‌ها، افزایش تعداد بیماران هموفیلی و گسترش نقش فزاینده محصولات مشتق‌شده از پلاسما، رشد تجاری این بازار را تسریع کرده است. از سوی دیگر، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی برای درمان بیماری‌های مانند اختلالات عصبی و لخته‌شدن خون نیز به رشد این صنعت کمک شایانی کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که گسترش بازارهای نوظهور نیز منجر به توسعه این صنعت می‌شود. انتظار می‌رود که کشورها در مناطق در حال توسعه و توسعه‌یافته به‌ویژه در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه از بازارهای بالقوه و جذاب این صنعت در آینده باشند.

این رشد از سوی دیگر با افزایش هزینه‌های شرکت‌های بیوتکنولوژی که در جداسازی محصولات پلاسمای خون فعالیت می‌کنند، تقویت می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، حجم پلاسمای جمع‌آوری شده در دنیا در چند سال اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده و در حال حاضر به حدود ۶۷ میلیون لیتر رسیده که با توجه به نیاز روز افزون داروهای مشتق از پلاسما، تخمین زده می‌شود جهان با کمبود 10 میلیون لیتر مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *