سرمایه‌گذاری 1 میلیارد یوروی لهستان برای خودکفایی در زمینه پلاسما

لهستان نیز به جمع کشورهای پیوست که سرمایه‌گذاری برای تولید داروهای مشتق‌‌شده از پلاسما را در اولویت قرار داده است.

به گزارش رویترز، آژانس تحقیقات پزشکی لهستان اعلام کرد، این کشور قصد دارد که حدود یک میلیارد یورو در زمینه جمع‌اوری پلاسمای انسانی سرمایه‌گذاری کند.

در بیانیه این سازمان تاکید شده است که نیاز به محصولات ایمونوگلوبولین چند ظرفیتی به صورت روزافزون در حال افزایش است و اروپا به شدت در زمینه پلاسمای اهدایی کمبود دارد.

به گفته مدیران این سازمان، با توجه به افزایش نیاز به داروهای ساخته شده از پلاسما برای درمان بیماران خاص، اروپا در سال‌های آینده با کمبود جدی مواجه خواهد شد.

بنابراین دولت لهستان در نظر دارد با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یوروی و با اجرای برنامه راهبردی، یک مرکز ملی پالایش پلاسما راه‌اندازی کند که این کشور را از نیاز به واردات داروهای مشتق از پلاسما بی‌نیاز کند.

این کشور همچنین می‌خواهد برنامه‌ای برای ارتقا مراکز جمع‌آوری پلاسما و تحقیق و توسعه در این زمینه نیز اجرا کند.

در این گزارش آمده است که با اجرای این برنامه 350 موقعیت شغلی ایجاد می‌شود و از سوی دیگر شهروندان لهستانی می‌توانند محصولات دارویی خود را ارزان‌تر تهیه کنند.

مدیران این سازمان می‌گویند، سالانه حدود 200 هزار لیتر پلاسما از اهداکنندگان لهستانی جمع‌آوری می‌شود اما این پلاسماها به شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های خونی صادر می‌شوند.

طبق گزارش‌ها، تعداد بیماران نقص ایمنی اولیه تحت درمان با ایمونوگلوبولین‌های چند ظرفیتی داخل وریدی یا زیر جلدی در دوره ۱۰ ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در برخی از کشورهای اروپایی سه برابر شده و از ۲۰۰ نفر به ۶۰۰ نفر رسیده است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که مصرف جهانی درمان‌های مشتق از پلاسما در سال 2026 به رقمی بیش از 50 میلیارد یورو برسد و تا چهار سال آینده رشد 7.2 درصدی را تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *