آیا شما هم می‌توانید پلاسما اهدا کنید

داوطلبان اهدا پلاسما در صورت داشتن یکسری شرایط کلی از قبیل داشتن کارت شناسایی معتبر و ترجیحا کارت ملی و داشتن سن بین 18 تا 60 سال در واحد پذیرش مرکز ثبت نام می‌شوند.

اما داوطلبین اهدا غیرایرانی باید مدرکی برای تایید اقامت قانونی در ایران ارائه کنند. تمام مشخصات داوطلبین اهدا بر اساس کارت ملی و نیز عکسی که از داوطلب گرفته می‌شود، در سیستم نرم افزاری ثبت می‌شود. پس از آن یک شماره اختصاصی به عنوان شماره آیدی به داوطلب اهدا داده می‌شود که در هر بار مراجعه با ارائه آن روند ثبت نام انجام می‌شود.

همچنین برای تایید سلامت افراد، در هر مراجعه از نوک انگشت اهداکننده یک نمونه آزمایش خون برای بررسی کم‌خونی و موارد دیگر انجام می‌شود.

چند نکته طلایی برای اهداکننده

خلاف اهدای خون که در آن خون به صورت کامل گرفته می‌شود، در اهدای پلاسما فقط جزو شفاف خون همان پلاسما گرفته می‌شود که این کار از طریق عمل سانتریفیوژ که در دستگاه پلاسمافرزیس صورت می‌گیرد. سپس اجزایسلولی خون یعنی گلبول‌ها از طریق همان سوزن پروانه‌ای یکبار مصرف که با آن رگ‌گیری انجام شده بود، به اهدا کننده برگرداننده می‌شود.

این فرآیند کاملا در یک سیستم بسته و استریل وی کبار مصرف انجام می‌شود. فرایند اهدا حدود 45 دقیقه زمان می‌برد و پلاسما اهدا شده ظرف 48 تا 72 ساعت مجدد در بدن تولید می‌شود. اما هر فرد حداکثر 36 بار در سال می‌تواند پلاسما اهدا کند.

البته پیش از اهدا، معاینه پزشکی توسط پزشک مرکز انجام می‌شود. خون گرفته شده از داوطلب، نیز برای انجام آزمایشات تخصصی از قبیل ایدز، هپاتیت بی و سی، انزیم کبدی، ایمن گلبولی و توتال پروتئین یا پروتئین خون و تست سیفلیس به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در صورت قابل قبول بودن نتیجه آزمایشات داوطلب می‌تواند پلاسما اهدا کند.

در همین حال، در بدو مراجعه دمای بدن، فشار خون و تعداد ضربان قلب داوطلب اندازه‌گیری می‌شود. پس از پایان پلاسمافرزیس علائم حیاتی اهداکننده از قبیل فشارخون و نبض توسط پرستار سالن اهدا چک می‌شود؛ اگر اهدا کننده هرگونه حالت غیر عادی داشت، باید فورا یکی از کارکنان را مطلع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *