افزایش تقاضا برای داروهای مشتق شده از پلاسما؛ ایمونوگلوبولین در صدر

تقاضا برای داروهای حاصل از پالایش پلاسما تا سال 2023 میلادی رشد 6.8 درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی داروهای مشتق‌شده از پلاسما با رشد 6.8 درصدی از 20.5 میلیارد دلار در سال 2018 میلادی، به 28.5 میلیارد دلار برسد.

در این گزارش آمده است که افزایش تقاضا برای داروی ایمونوگلوبولین دلیل اصلی رشد این بازار است.

صنعت پلاسما طی جنگ جهانی دوم و با نیاز به محصولات دارویی مشتق از پلاسما آغاز شد. اکنون حدود 30 محصول اصلی به صورت تجاری در دسترس است که مهمترین آن‌ها آلبومین، فاکتورهای انعقادی و ایمونوگلوبولین است.

تقاضا برای این محصولات رو به افزایش است و این محصولات نه تنها در درمان بیماری‌ها بلکه در تجارت جهانی نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد برخی دلایل نظیر ظهور پاتوژن‌های جدید، نیاز به محصولات جدید و یا پتانسیل ایجاد بازارهای مصرف جدید، چالش‌های این صنعت در آینده باشند.

به گزارش رویترز، به دلیل افزایش بیماری‌های ایمونولوژیک و افزایش سالمندان جهان، بازار ایمونوگلوبولین تقریبا 47 درصد از بازار کل محصولات پلاسمای را به خود اختصاص خواهد داد.

سهم بازار داروی آلبومین در سال 2018 میلادی حدود 15.6 درصد بود که افزایش تقاضا آلبومین در کشورهای در حال توسعه و گسترش آگاهی نسبت به آلبومین نوترکیب دلیل اصلی این روند بوده است. اما اکنون افزایش خطرات پس از عمل مرتبط با درمان مبتنی بر آلبومین، ممکن این رشد را مختل کند.

در سال 2018 میلادی، پس از آلبومین، داروهای فاکتور انعقادی 8، فاکتور 8 و هايپر ايمونوگلوبولين بیشترین سهم از بازار را داشته‌اند.

در این سال آمریکای شمالی با اختصاص 44.2 درصد از بازار محصولات پلاسما در مقایسه با دیگر مناطق پیشتاز بوده است. اما اکنون پیش‌بینی می‌شود که اروپا تا سال 2023 رشد تقاضای 6.6 درصدی را تجربه کند.

در سراسر اروپا، محصولات ایمونوگلوبولین‌های چند ظرفیتی IVIG  و SCIG  در صدر تقاضاها هستند و تقریبا 60 درصد از کل فروش محصولات پلاسمایی را به خود اختصاص داده‌اند.

در رتبه بعدی آلبومین و فاکتور 8 مشتق از پلاسما قرار گرفته‌اند. البته میزان فروش فاکتور 8 مشتق از پلاسما کاهش قابل توجه داشته که به دلیل افزایش تولید فاکتور 8 نوترکیب است.

همچنین ایمونوگلوبولین‌ها، کنسانتره فاکتورهای خام و آلفا-۱ آنتی تریپسین از جمله محصولات پلاسمایی بودند که بالاترین نرخ رشد فروش را بین سال های 2017 تا 2020 داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *