ایجاد سردخانه استراتژیک پلاسمای خون در اراک

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: ۲ هزار مترمربع زمین برای ایجاد سردخانه استراتژیک پلاسما و پایگاه دوم انتقال خون در اراک با هدف افزایش زیرساخت‌های سلامت در استان جانمایی شد.

ریتا ظهیری روز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این سردخانه و پایگاه انتقال خون در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی مصوب شده است.

او اظهار داشت: ۲ هزار مترمربع زمین در یکی از محل‌های پُرجمعیت اراک توسط اداره کل راه و شهرسازی استان برای این مرکز پیش بینی شده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: برای جانمایی این مجموعه معاونت عمرانی استانداری مرکزی و اداره کل راه و شهرسازی استان همکاری مناسبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته‌اند.

ظهیری افزود: ابلاغ اعتبار مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال برای ایجاد سرخانه استراتژیک پلاسما با ظرفیت ۶۰ هزار لیتر پلاسما و پایگاه دوم انتقال خون در اراک در سطح ملی ابلاغ شده و در انتظار ابلاغ به استان هستیم.

او اظهار داشت: در سفرهای رییس جمهور تعریف پروژه صفر وجود ندارد و مبنا تکمیل طرح‌هایی است که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، اما با توجه به شرایط استان که برای مقامات تبیین شد درخواست انتقال خون به نهاد رییس جمهور اعلام و مصوبه این نهاد اخذ شد.

او با بیان اینکه از پلاسمای خون در تهیه داروهای بیولوژیک استفاده می‌شود که بسیار گران قیمت هستند، اظهار داشت: سردخانه پلاسما از منابع استراتژیک به شمار می‌رود و جایگاه ملی دارد و قرار بر این مهم است تا در تمامی استانها، از ظرفیت سردخانه پلاسما استفاده شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: امکان ذخیره‌سازی پلاسما برای هیچ استانی وجود ندارد اما به زودی امکان نگهداری در چند سردخانه استان فراهم خواهد شد.

ظهیری افزود: نیمی از فرآورده‌های خونی تامین شده توسط انتقال خون استان مرکزی در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک برای بیماران خاص استفاده می‌شود و درصورتی که فاز سوم این بیمارستان راه اندازی شود احتیاج جدی‌تری به خون و فرآورده‌های آن به وجود خواهد آمد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه، بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی خمین و بیمارستان زرندیه با ۳۸ تخت بستری از ظرفیت‌هایی هستند که امسال یا در سال‌های آینده تکمیل و بهره‌برداری خواهند شد و نیاز به فرآورده‌های خونی را افزایش خواهند داد.

ظهیری افزود: توسعه زیرساخت‌های سلامت در استان مرکزی در حال تکمیل است اما به موازات آن پیشرفت در سایر بخش‌ها حاصل نشده و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده با توسعه کمی و کیفی در خدمات درمانی در استان، نیاز خونی به ۲ برابر افزایش برسد.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و با این مهم انتقال خون در ایران قانونمند و از پراکنده کاری در این زمینه جلوگیری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *