برای تامین داروهای مشتق ‌از پلاسما هنوز به خارج وابسته‌ایم

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: این سازمان حدود ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما با درصد کم و زیاد در سال، به خارج از کشور ارسال می‌کند تا تبدیل به دارو شود.

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون شهرستان دورود گفت: سازمان انتقال خون حدود ۲۰۰ هزار لیتر ارسال پلاسما با درصد کم و زیاد در سال، به خارج از کشور دارد تا تبدیل به دارو شود و دارو نیز برای بیماران هموفیلی و… مورد استفاده قرار بگیرد.

او افزود: بعضی از این داروها برای کشور حیاتی است. قطعاً باید به سمتی برویم که به خارج وابسته نباشیم و خودمان این تکنولوژی را داشته باشیم. قرار بوده شرکت‌هایی که تأسیس شده‌اند این کار را انجام دهند اما متأسفانه انجام نداده‌اند. یکی از معضلات کشور این است که در این زمینه به خارج وابسته هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تأکید کرد: ما در سازمان در این رابطه استقبال و دعوت به همکاری می‌کنیم. امیدواریم با این حمایت انتقال تکنولوژی در داخل کشور انجام شود.

بخش اعظم خون را پلاسما تشکیل می‌دهد که تقریباً ۵۵ درصد از حجم خون را اشغال کرده است و وقتی از خون جدا شود، یک مایع زردرنگ است.

پلاسما همراه با آب، نمک و آنزیم‌های پلاسمایی انسان نیز حاوی اجزای مهم است؛ از جمله ایمونوگلوبولین‌‌ها (آنتی‌بادی‌ها)، عوامل لخته شدن خون و پروتئین‌های آلبومین و فیبرینوژن است.

از پلاسما برای درمان‌هایی به‌کار می‌رود که به‌طور بالقوه می‌تواند جان افراد در معرض سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی را نجات دهد.

پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود پلاسما نیز برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *