تردید اروپا برای پرداخت پاداش نقدی در ازای اهدای پلاسما

اتحادیه اروپا همچنان برای پرداخت پاداش نقدی به اهداکنندگان پلاسما در این قاره تردید دارد و به گفته بسیاری، این موضوع مانند یک «زخم باز» باقی مانده است.

به گزارش وب‌سایت‌های خبری در این اتحادیه اروپا، جبران هزینه رفت‌وآمد اهداکنندگان پلاسما یکی از حساس‌ترین موضوعاتی است که در بازنگری قوانین مربوط به اهدای خون، بافت و سلول‌های انسانی در قاره سبز مطرح می‌شود.

در این گزارش‌ها آمده است که بسیاری از شهروندان اروپایی به مقوله اهدای خون آشنا هستند و اما آگاهی عموم مردم درباره اهدای پلاسما اندک است. این در حالی است که اطلاع‌رسانی درباره این نوع از اهدا در اروپا، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای جهان روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر، تنها در چهار کشور اروپایی، آلمان، اتریش، مجارستان و جمهوری چک مراکزی وجود دارند که به اهداکنندگان پلاسما هزینه و غرامت ثابت پرداخت می‌کنند.

موافقان پرداخت پاداش نقدی امیدوارند، در نهایت در قوانین اتحادیه اروپا به صراحت بیان شود که اهداکنندگان برای جبران هزینه‌ها و مشکلات احتمالی می‌توانند هدیه یا مبالغ نقدی دریافت کنند.

به گفته منابع آگاه، بحث و رایزنی در مورد اینکه اهدای پلاسما داوطلبانه انجام شود، یا به اهداکنندگان پاداش نقدی پرداخت شود،‌ همچنان باز است و مشخص نیست که این دو گزینه چه تاثیری در جبران کمبود پلاسما خواهد داشت.

کمیسیون اروپا نگران است که با پرداخت نقدی این فرآیند به موضوع تجاری تبدیل شود و در آن سو، با توجه به شرایط کنونی با ادامه این روند همچنان این قاره به شدت با کمبود پلاسما برای ساخت دارو مواجه شود.

طبق آمارهای منتشر شده در کشورهای که از هر دو روش پولی و داوطلبانه استفاده می‌کنند، مانند اتریش، آلمان و جمهوری چک به ازای یک هر هزار نفر، بین 32 تا 66 لیتر پلاسما جمع‌آوری شده است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی که این فرآیند کاملا داوطلبانه اجرا می‌شود، این رقم به 15.4 تا 21.5 لیتر می‌رسد.

در این میان ذینفعان و فعالان صنعت پلاسما نگرانند که با پرداخت پاداش نقدی یا افزایش پاداش‌ها، دیگر فردی به‌صورت داوطلبانه پلاسما اهدا نکند.

برخی دیگر نیز نگران هستند که با رشد بخش خصوصی در این صنعت، این فرآیند برای هر دو طرف به موضوع تجاری تبدیل می‌شود و در نهایت بر ایمنی و کیفیت پلاسما تاثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *