تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی

متخصصان یک مجموعه دانش بنیان، 2 داروی زیست فناوری راهبردی تولید کردند که با ورود آن‌ها به بازار در ۶ ماه گذشته، از خروج سه‌ونیم میلیون یورو از کشور جلوگیری شده است.

بنا بر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از این دارو‌ها برای درمان بیماری‌های خودایمن از جمله، «ام‌اس»، «سرطان‌ها»، «پیوندها» و «نقص ایمنی بدن»، کاربرد دارد.

داروی دیگر نیز حاوی پروتئین موثر در حفظ حجم موثر خون است که در درمان نارسایی‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی و عروقی کاربرد دارد.

پیش از این مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفته بود: در حال حاضر نیمی از داروهای مشتق از پلاسما، از پلاسمای ایرانی تأمین می‌شوند.

علی اکبر پورفتح‌الله افزود: در حال حاضر 200 هزار لیتر پلاسما با روش اهدای مستقیم پلاسما توسط هشت مرکز بخش خصوصی جمع‌آوری شده که سازمان انتقال خون هم برنامه‌ریزی می‌کند تا باقیمانده ظرفیت مورد نیاز کشور را در زمینه پلاسما با اجرای مستقیم پلاسما تأمین کند.

او تاکید کرد: اگر بتوان 600 هزار پلاسما را جمع‌آوری کرد، می‌توانیم داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای 100 درصد ایرانی تامین کنیم.

پورفتح‌الله یادآور شد: در حال حاضر بیش از نیمی از داروهای مشتق از پلاسما از پلاسمای ایرانی تأمین می‌شود، به طوری که 25 درصد فاکتور هشت انعقادی و 100 درصد آلبومین نیز به‌صورت صرفه‌جویی با پلاسمای ایرانی تأمین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *