داروهای مشتق از پلاسما: آلبومین

آلبومین خود یکی از مهمترین پروتئین‌های پلاسما است که توسط کبد ساخته می‌شود و در انتقال برخی هورمون‌ها و مواد در خون نقش مهمی دارد.

آلبومین با آب، کاتیون (مانند کلسیم و سدیم و پتاسیم)، اسید چرب، هورمون‌ها، بیلیروبین، تیروکسین (T4) و داروهای آرام‌بخش (از جمله باربیتورات‌ها) پیوند می‌شود. درواقع، آلبومین پروتئین ساده و فاقد کربوهیدرات که به عنوان پروتئین اصلی خون محسوب می‌شود.

عملکرد اصلی آن تنظیم فشار اسمزی کلوئیدی خون است. مقدار آلبومین تابع تولید، تخریب وضع تغذیه مقدار فشار انکوتیک پلاسما، سیتوکین‌ها و هورمون‌ها است. همچنین به‌عنوان پروتئین ناقل که به‌صورت طبیعی با مواد درمانی و سمی در گردش خون متصل می‌شود، نیز استفاده می‌شود.

آلبومین در سه شکل قابل دسترس است:
  • نوع سرم انسانی یا سرم آلبومین
  • نوع آلبومین گاوی که در آزمایشگاه استفاده می‌شود
  • نوع آلبومین موجود در مواد ارگانیک مانند سفیده تخم‌مرغ

داروی آلبومین چیست؟

داروی آلبومین از پروتئین‌های پلاسمای خون انسان ساخته شده و موجب افزایش حجم پلاسما یا سطح آلبومین خون می‌شود.

این دارو برای جایگزین‌کردن حجم خون ازدست‌رفته برای بیماران در شرایطی مانند تروما، سوختگی شدید یا آسیب‌دیدگی تجویز می‌گردد.

همچنین از این دارو برای درمان آلبومین پایین به علت جراحی، دیالیز، عفونت‌های شکمی، نارسایی کبدی، پانکراتیت، دیسترس تنفسی، جراحی بای پس، مشکلات تخمدانی ناشی از داروهای باروری و همچنین دیگر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تداخلات دارویی آلبومین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود.

بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

عوارض جانبی داروی آلبومین 

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی آلبومین حتماً با پزشک معالج مشورت کنید.

عوارض شایع داروی آلبومین عبارتند از:

تب

لرز

ضربان قلب تند

حالت تهوع

استفراغ

گرگرفتگی

بثورات پوستی

در صورت بروز علائم زیر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

احساس سبکی سر

سردرد تپنده

اضطراب

گیجی

تنفس ضعیف یا کم عمق

تنگی نفس شدید

خس خس سینه

نفس نفس زدن

درد قفسه سینه

ضربان قلب سریع یا نامتعادل

سرفه با مخاط کف دار

تاری دید

وزوز گوش

تعریق

رنگ پریدگی پوست

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، سرفه، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *