هشدار کنگره بین‌المللی پروتئین پلاسما: خطر ورشکستگی در کمین صنعت پالایش

بعد از دو سال وقفه به‌دلیل شیوع اپیدمی کووید-19، 14 الی 15 ماه ژوئن سال 2022، سیاست‌گذاران و سهامداران صنعت پلاسما گردهم آمدند تا درباره نیاز روزافزون اروپا به جمع‌آوری پلاسما بحث و تبادل‌نظر کنند.

در کنگره بین‌المللی پروتئین پلاسما 2022 که توسط انجمن جهانی پروتئین‌های درمانی پلاسما برگزار شد، صاحبان صنعت پلاسما درباره تسهیل دسترسی بیماران به محصولات دارویی مشتق‌شده از پلاسما رایزنی کردند.

سخنرانی افتتاحیه این کنگره برعهده وزیر بهداشت آلمان بود. در روز نخست، نحوه سازماندهی مراکز جمع‌آوری پلاسما در بسیاری از کشورها و مشارکت بین مقامات دولتی و بخش خصوصی برای افزایش پلاسمای جمع‌آوری شده مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

همچنین مقامات اروپایی حاضر در این نشست با اشاره بر لزوم تغییرات در قوانین اتحادیه اروپا، تاکید کردند که این اتحادیه باید وابستگی خود را به کشورهای ثالث کاهش دهد.

سیاست‌گذاران در این اتحادیه در نظر دارند تا برای نخستین بار در 20 سال گذشته در قوانین مربوط به اهدای خون و مشتقات آن تجدیدنظر کنند. در این اصلاحات که تا پایان ماه ژوئن سال 2022 نهایی می‌شود، احتمالا موضوع پرداخت پول در ازای اهدای پلاسما مطرح و تصویب خواهد شد.

موافقان این طرح بر این نکته تاکید می‌کنند که برای جبران هزینه اهدای پلاسما باید به اهداکنندگان کمک مالی پرداخت شود. به گفته آنان، پرداخت هزینه‌ها در کشورهای دیگر مانند آمریکا توانسته است میزان اهدا را افزایش دهد.

در ادامه گزارش‌های منتشر شده آمده است که کنگره بین‌المللی پروتئین پلاسما دو پیام مهم را به جهان مخابره کرد. نخست آنکه مصرف جهانی ایمونوگلوبول (IG) که در سال 2016 معادل 170 میلیون کیلوگرم بود تا سال 2026 رشد دو برابری را تجربه خواهد کرد و به میزان 340 میلیون کیلوگرم در سال می‌رسد.

همچنین در این کنگره هشدار داده شد که مشکل بزرگ صنعت پالایش پلاسما هزینه بسیار بالای آن است، تا جایی که ۳۴ پالایشگر در چند ماه اخیر به دلیل مقرون به صرفه نبودن پالایش پلاسما در سراسر جهان تعطیل شدند و حیات این صنعت تنها در صورتی که پالایش میلیون‌ها لیتر پلاسما در پالایشگاه صورت پذیرد، امکان‌پذیر است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *