چند توصیه کاربردی برای داشتن یک بدن سالم

تغذیه سالم آن‌قدرها هم پیچیده نیست و به سادگی می‌شود به آن دست یافت؛ اما تعداد زیاد رژیم‌ها با اسامی عجیب، باعث شده که بیشتر مردم دچار سردرگمی شوند. یک مشکل دیگر آن است که مدهای مختلف در مورد رژیم، باعث‌شده که تمرکز مردم از مصرف متعادل ریزمغذی و درشت‌مغذی‌ها به سمت ایجاد کمبود کالری و کاهش وزن جلب شود.

در ادامه برای شما چند توصیه کاربردی خواهیم داشت تا بدانید برای آنکه در طول روز،‌ رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، بهتر است از چه موادی استفاده کنید:

  • در رژیم غذایی خود از دانه‌های برنج قهوه‌ای استفاده کنید، زیرا یکی از غلات سرشار از پروتئین است. اما این نکته را فراموش نکنید که دانه‌های سفید برنج نیز سرشار از  پروتئین است.

 

  • در رژیم غذایی خود از گندم استفاده کنید؛ زیرا گندم حاوی پروتئینی به نام گلوتن است و از منابع مغذی و سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است.

 

  • گردو را فراموش نکنید، این مغز خوشمزه، منبع خوبی از پروتئین و فیبر  است.

 

  • در رژیم غذایی خود از دانه‌های بادام زمینی استفاده کنید. بادام زمینی غنی از پروتئین است و از منابع مهم پروتئین‌های گیاهی به حساب می‌آید.

 

  • تخمه آفتاب‌گردان هم دارای میزان پروتئین بالا، ویتامین‌های E و B و همچنین انواع مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم و کلسیم است.

 

  • در رژیم غذایی خود پنیر را هم بگنجانید، زیرا شامل مواد مغذی فراوانی مانند پروتئین، ویتامین‌ها، فسفر، مواد معدنی، فیبر و آهن است. در این میان، خوردن پنیر فتا را فراموش نکنید. پنیر فتا، منبع عالی از مواد مغذی مانند کلسیم و پروتئین را برای شما فراهم می‌کند. همچنین باید گفت که پنیر خامه‌ای، منبع پروتئینی کاملی است که برای رشد توده‌های عضلانی بسیار ضروری است. از دیگر پنیرهای که توسط متخصصان توصیه می‌شود، پنیر لاکتیکی است، زیرا غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین A و املاح معدنی است.

 

  • از سوی دیگر، برای داشتن یک رژیم غذایی کامل توصیه می‌شود، از ماست استفاده کنید. این فرآورده لبنی سرشار از پروتئین است، کلسیم موجود در آن برای استحکام استخوان مفید است و ویتامین دی ماست غنی‌شده  به جذب کلسیم کمک می‌کند.

 

  • در کنار خوردن ماست،‌ بهتر است شیر را فراموش نکیند. شیر گاو 22 اسید آمینه مختلف زنجیره‌های پروتئین شیر را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که بدن انسان 9 اسید آمینه ضروری را نمی‌تواند تولید کند و شیر بهترین منبع برای دریافت آنها است. همچنین بهتر است بدانید که شیر گوسفند ارزش غذایی بالایی دارد و در مقایسه با شیر سایر حیوانات حاوی غلظت بیشتری از انواع پروتئین، ویتامین‌ها، چربی و سایر مواد معدنی است.

 

  • در رژیم غذایی روزانه خود تخم‌مرغ را حتما بگنجانید؛ زیرا تخم مرغ داراي ارزش غذایي بسیار بالائي است و همه اسید آمینه‌های ضروری برای رشد بدن را داراست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *