چگونه پلاسمای بهتری اهدا کنیم؟

روزانه در سراسر جهان افراد بسیاری به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کنند؛ به‌طوری که از هر 3 نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی نیازمند تزریق خون و فرآورده‌های آن می‌شود.

به همین دلیل سازمان‌ها و نهادهای بیشماری مانند سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می‌کنند، برای نجات جان بیماران و تولید داروهای بیماران خاص، خون و پلاسما اهدا کنند.

در این میان تغذیه مناسب یکی از اصلی‌ترین شروط برای اهدای پلاسماست. در ادامه چند راهکار برای افزایش پروتئین در زمان اهدای پلاسما را بررسی می‌کنیم.

اما در ابتدا باید بدانیم که پلاسما چیست؟ شاید شما نیز تاکنون نمی‌دانستید که بیش از نیمی از خون هر انسانی از پلاسما تشکیل شده و 92 درصد از پلاسما را نیز آب تشکیل می‌دهد.

اگرچه پلاسما عمدتا از آب تشکیل شده است اما حاوی پروتئین‌های ضروری مانند آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های انعقادی و .. است. به همین دلیل حفظ سطح بالایی از پروتئین هنگام اهدی پلاسما برای اهداکنندگان بسیار مهم است.

از همین رو پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از چند روز قبل از اهدای پلاسما، رژیم غذایی سرشار از پروتئینی را انتخاب و البته رعایت کنید.

5 راهکار برای افزایش پروتئین در زمان اهدا:

یک وعده گوشت قرمز بخورید

باخیال راحت در خوردن غذاهایی مانند استیک افراط کنید. گنجاندن گوشت قرمز راهی عالی برای افزایش سطح پروتئین خون شماست. البته مطمئن شوید که گوشت مصرفی سرشار از چربی نباشد. در اینجا باید گفت که مصرف هر 85 گرم استیک، حاوی 26 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و 150 کالری است.  

هنگام مصرف گوشت چرخ‌کرده هم این نکته را در نظر بگیرید؛ در یک وعده غذایی حاوی 85 گرم گوشت چرخ‌کرده که 93 درصد آن بدون چربی باشد، 24 گرم پروتئین، هشت گرم چربی وجود دارد و کالری آن 170 است. همین مقدار از گوشت قرمز چرخ‌کرده اگر 80 درصد آن گوشت بدون چربی باشد، 19 درصد پروتئین و 17 گرم چربی دارد.

مرغ بخورید

بدون شک گوشت سفید یکی از متنوع‌ترین غذاها برای داشتن رژیمی سرشار از پروتئین است. در این میان گوشت مرغ، سرشار از پروتئین است. برای مثال می‌توان گفت که 114 گرم از سینه مرغ بریان‌شده حاوی 26 گرم پروتئین است.

تخم‌مرغ و لبنیات مصرف کنید

بهتر است در وعده صبحانه به‌جای غلات، تخم‌مرغ بخورید. سه عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی 15 گرم پروتئین است؛ این در حالی است که یک کاسه اوتمیل تنها پنچ گرم پروتئین دارد. اگر مقداری پنیر به آن اضافه کنید، بسیار بهتر است. یک‌دوم فنجان از پنیر معمولا 11 گرم پروتئین دارد.

پروتئین‌های گیاهی مصرف کنید

گاهی این سئوال به‌وجود می‌آید که آیا گیاه‌خواران هم می‌توانند پلاسما اهدا کنند. باید گفت که این افراد اگر در رژیم خود از پروتئین‌های گیاهی استفاده می‌کنند، بعد از انجام آزمایش‌های لازم می‌توانند پلاسما اهدا کنند.

پس می‌توان گفت که برای افزایش سطح پروتئین خون لزوما نباید گوشت‌ مصرف کرد؛ عدس، لوبیا، آجیل، انواع غلات، دانه‌ها و سبزیجات با برگ‌های تیره، همگی از منابع عالی جذب پروتئین هستند. در این میان به این نکته توجه کنید که برخی از گوشت‌های گیاهی فرآوری شده، از درصد بالایی از چربی‌های اشباع شده و سدیم تشکیل شده‌اند.

از منابع دیگر پروتئین لذت ببرید

پروتئین بارها، شیک‌ها و اسموتی‌های خانگی تهیه‌شده با پودر پروتئین همگی منبع غنی از پروتئین هستند. برای اینکه اسموتی خانگی شما، سرشار از پروتئین شود، می‌توانید به آن آب پنیر اضافه کنید. یک پیمانه پودر آب پنیر به‌طور متوسط 17 گرم پروتئین دارد.

اگر به محصولات لبنی حساسیت دارید، می توانید از پودرهای پروتئین گیاهی استفاده کنید. همچنین کره‌ بادام زمینی هم راهی برای جذب پروتئین روزانه است اما با این وعده غذایی، میزان کمی از پروتئین را دریافت می‌کنید. اگر کره بادام زمینی همراه با میوه و سبزیجات مصرف کنید، میزان پروتئین آن را تا هفت گرم افزایش می‌دهید.

تن ماهی نیز یک وعده غذایی بی‌دردسر و بی‌زحمت و سرشار از پروتئین است. 100 گرم از تن ماهی حدود 19 گرم پروتئین و تنها 90 کالری دارد.

در پایان باید گفت که برخی از اهداکنندگان پلاسما نگران هستند که میزان آنتی‌بادی بدن آنان کاهش یابد. اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر کاهش سطح آنتی‌بادی بدن با اهدای پلاسما دیده نشده است؛ چراکه سیستم ایمنی بدن به سرعت آنتی‌بادی جمع‌اوری شده توسط پلاسما را جایگزین می‌کند.

بنابراین افرادی که قصد اهدای پلاسما را دارند، نباید نگران این مسئله باشند و تنها پیش  از اهدا به مقدار لازم مایعات بنوشند و رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *