رشد 7 درصدی تقاضای داروهای مشتق از پلاسما تا 2026

یکی از بزرگ‌ترین موسسات تحقیقاتی جهانی پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای داروهای ساخته شده از پلاسما در جهان تا سال 2026 حدود 7.2 درصد افزایش می‌یابد.

بر اساس گزارش ماه ژوئن مرکز تحقیقاتی ریسرچ اند مارکت (Research And Market) میزان تقاضا برای استفاده از درمان‌های مشتق از پلاسما تا چهار سال آینده به 50.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

در این گزارش آمده است که اپیدمی کووید19 بر روی مصرف داروهای مشتق از پلاسما نظیر ایمونوگلوبولین، هموفیلی و آلبومین تاثیر بسزایی داشته است.

در این تحقیق همچنین آمده است که افزایش جمعیت سالمندان در جهان، افزایش ابتلا به اختلالات ژنتیکی، گسترش اختالالت خودایمنی، ابتکار عمل دولت‌ها برای استفاده بهینه از این داروها، افزایش تقاضا برای پلاسما درمانی از عوامل رشد این صنعت و رشد تقاضا در سال‌های آینده هستند.

از سوی دیگر،‌ این افزایش تقاضا بدون شک هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. انتظار می‌رود که قیمت تمام‌شده پلاسما در آینده هرچند با سرعت کم اما روند صعودی داشته باشد. افزایش هزینه‌های مانند دستمزد پرسنل و هزینه‌های نگهداری از مراکز جمع‌آوری پلاسما از دلایل اصلی بالارفتن قیمت تمام‌شده تولید است

به گفته کرشناسان، کاهش اهدا در زمان اپیدمی کووید 19 نیز قیمت پلاسما در جهان را صعودی کرده است که انتظار می‌رود با بازگشت جهان به شرایط عادی، بر میزان پلاسماهای اهدای افزود شود.

‌پیش از این انجمن جهانی پروتئین‌های درمانی پلاسما در گزارشی تاکید کرده بود که حجم پلاسمای جمع‌آوری شده در جهان به طور پیوسته در حال افزایش است.

در حال حاضر میزان پلاسمای تولید شده در جهان به حدود ۶۷ میلیون لیتر رسیده است که با توجه به نیاز روز افزون داروهای مشتق از پلاسما، تخمین زده می‌شود جهان با کمبود 10 میلیون لیتر پلاسما در آینده روبه‌رو شود.

در حال حاضر کشورهای اتحادیه اروپا 10 درصد از تولید پلاسما را در اختیار دارند و ایالات متحده آمریکا همچنان پیشتاز این صنعت به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *