سقوط 6 درصدی سهام بزرگترین شرکت‌های جمع‌آوری پلاسما در اروپا

سهام شرکت اسپانیایی گریفولس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاسمای خون و محصولات مرتبط با آن، حدود 6 درصد سقوط کرد.

به گزارش رویترز، این کاهش ارزش سهام زمانی رخ داد که یکی از وب‌سایت‌های خبری اسپانیا در گزارشی اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی افزایش 2 میلیارد یوروی سرمایه خود برای کاهش بدهی‌هایش است.

این رسانه در ادامه به نقل از منابع ناشناس نوشت که گریفولس در حال مذاکره با چندین صندوق سرمایه‌گذاری است تا بتواند سرمایه خود را افزایش دهد. این رقم معادل 20 درصد از ارزش بازاری این شرکت است.

پس از انتشار این خبر، یکی از سخنگوهای گریفولس گفت که این شرکت درباره شایعات بازار اظهارنظر نخواهد کرد.

همچنین سابادل، یکی از کارگزاران اسپانیایی در یادداشتی خطاب به مشتریانش، گفت: افزایش سرمایه احتمالی خبری منفی و غیرمنتظره است و این خبر دقیقا زمانی منتشر شده که این شرکت پس از اپیدمی کرونا در حال تجربه روند صعودی است.

این شرکت اسپانیایی که توسط خانواده گریفولس کنترل می‌شود، در زمان همه‌گیری کووید19 به شدت آسیب دید، چرا که مجموعه پلاسماهای خون آن که ماده اولیه داروهایش محسوب می‌شود، تماما از بین رفت، و این شرکت مجبور شد مراکز خود را تعطیل کند.

طبق گزارش‌ها حجم خون پلاسمای جمع‌آوری شده این شرکت در سه ماهه نخست سال 2022 به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است.

این شرکت اسپانیایی گریفولس پیش از این اعلام کرده بود که پس از تکمیل مالکیت شرکت آلمانی بایوتست، این شرکت چندملیتی  اداره و مالکیت بزرگ‌ترین شبکه خصوصی مراکز جمع‌آوری پلاسما در اروپا را در اختیار دارد.

برای نخستین بار سپتامبر سال گذشته گریفولس از قصد خود برای خرید شرکت دارویی بایوتست، آلمان به مبلغ 6.1 میلیارد یورو خبر داد. این شرکت پس از تکمیل و نهایی‌شدن این قرارداد در بیانیه‌ای تاکید کرد که به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جمع‌آوری پلاسما در جهان تبدیل شده است.

گریفولس یک شرکت چندملیتی است که در زمینه داروسازی و تولید مواد شیمیایی فعالیت می‌کند. این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاسمای خون و محصولات مرتبط با آن، شامل ایمونوگلوبولین، آلبومین و فاکتور هشت در اروپا شناخته می‌شود.

شرکت گریفولس در زمینه ساخت دستگاه‌ها، ابزار و تجهیزات پزشکی نیز فعالیت گسترده‌ای دارد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، پس از خرید شرکت آلمانی بایوتست، تعداد مراکز جمع‌آوری پلاسمای این شرکت به 87 مرکز تنها در اروپا رسید که ۵۸ مرکز متعلق به گریفولس و ۲۹ مرکز متعلق به بایوتست است.

این شرکت که دفتر اصلی آن در بارسلونا واقع شده است، در سال 2015 میلادی رقمی بالغ بر 3.93 میلیون یورو درآمد داشته است. سود خالص این شرکت اسپانیایی 532 میلیون یورو است و بیش از 21 هزار نفر در سراسر اروپا و آمریکا پرسنل فعال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *