هشدار انجمن جهانی پروتئین‌های درمانی پلاسما به کشورهای جهان: خودکفا شوید

انجمن جهانی پروتئین‌های درمانی پلاسما (PPTA) به کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی هشدار داد که برای تامین پلاسمای موردنیازشان خودکفا شوند.

این انجمن که در سراسر جهان فعالیت می‌کند و تمرکز خود را بر حمایت از دسترسی و مقرون به‌صرفه بودن فرآیند درمانی بیماران گذاشته است، می‌گوید، اتحادیه اروپا همچنان برای تامین پلاسمای انسانی جهت تولید داروهای مشتق‌شده از پلاسما به خارج از مرزهای خود وابسته است.

به گفته این انجمن،‌ با توجه به رشد روزافزون نیاز به پلاسما در جهان، این وابستگی خطر جدی محسوب می‌شود و کشورهای در سراسر جهان باید از هم اکنون به فکر تامین داخلی پلاسما باشند.

در بیانیه این انجمن آمده است که همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولتی برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص به‌ویژه بیمارانی که درمان آنان متکی بر درمان‌های حاصل از پلاسماست، بسیار حیاتی است.

در این گزارش آمده است در کشورهای اروپایی، آن دسته از کشورها که اجازه جمع‌آوری پلاسما را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند، حدود 44 درصد از کل حجم مورد نیاز این اتحادیه را تامین کرده‌اند.

براساس بررسی‌های انجام شده توسط انجمن جهانی پروتئین‌های درمانی پلاسما، حدود ۳۸ درصد از پلاسمای مورد نیاز برای تولید داروی 300 هزار بیمار مبتلا به بیماری‌های نادر اتحادیه اروپا که به محصولات دارویی مشتق از پلاسما متکی هستند، از آمریکا تأمین می‌شود.

این اتکا در طول همه‌گیری کووید19، زمانی که اهدای پلاسما به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود، پررنگ‌تر شد.

این انجمن پیش از این اعلام کرده بود که مصرف جهانی ایمونوگلوبولین (IG) که در سال 2016 معادل 170 میلیون کیلوگرم بوده، تا سال 2026 رشد دو برابری خواهد داشت و به میزان 340 میلیون کیلوگرم در سال می‌رسد.

به گفته روسای این انجمن، مشکل بزرگ صنعت پالایش پلاسما هزینه بسیار بالای آن است؛ در 40 سال گذشته، 34 شرکت پلایشگر به دلیل مقرون به صرفه نبودن پالایش پلاسما تعطیل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *