واجدین اهدای پلاسما به روایت سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای انجام بی‌خطر اهدای پلاسما فهرستی را از شرایط افراد واجد شرایط ارائه کرده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، پروسه اهدای پلاسما، تجهیزات، پرسنل و امکانات مراکز جمع‌آوری پلاسما بی‌خطر است؛ اما از آن‌جا که در علم بالینی نمی‌توان گفت یک مورد کاملا و به طور صددرصدی بی‌خطر است با غربالگری از پذیرش افراد مشکوک خودداری می‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اهداکننده پلاسما باید سالم و سلامت باشد. سلامت از دیدگاه این سازمان وضعیتی از حالت کامل فیزیکی، ذهنی و اجتماعی است که فرد باید نرمال و فاقد وخامت و هرگونه بیماری باشد.

این سازمان جهانی در ادامه اضافه کرده است که فرد اهداکننده باید از نظر ذهنی، فیزیکی و اجتماعی قابلیت تطبیق با شرایط را داشته باشد و بتواند با چالش‌ها سازگاری کند. چنین شخصی قابلیت اهدای پلاسما را دارد و  فرآیند اهدا، برای او بدون ضرر است.

پلاسما مایعی زرد رنگ و بخش اعظم خون است که تقریباً ۵۵ درصد از حجم خون را اشغال کرده است. پلاسما حاوی آب، نمک و آنزیم‌های پلاسمایی انسان و برخی پروتئین‌های مهم است. از جمله ایمونوگلوبولین­‌ها (آنتی‌بادی‌ها)، عوامل لخته شدن خون و پروتئین‌های آلبومین و فیبرینوژن است.

هنگامی‌که خون خود را اهدا می‌کنید، متخصصین بهداشت می‌توانند این مواد حیاتی را از پلاسمای خون شما جدا کنند و آن‌ها را به شکل محصولات متنوعی درآورند.

از پلاسمای انسانی به‌عنوان درمان‌هایی به کار می‌رود که به‌طور بالقوه می‌تواند جان افراد در معرض سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی را نجات دهد.
پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در پلاسما نیز برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود. افراد مبتلا به این شرایط می‌توانند با برخورداری از این درمان‌ها زندگی طولانی و مفیدی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *