پلاسما درمانی راهی برای نجات بیماران سرطانی

آخرین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، پلاسمای افراد واکسینه‌شده در برابر کووید19 یا مبتلایان به کرونا در حال نقاهت، می‌تواند به بهبود بیماران کرونایی که از تومور و بدخیمی‌های هماتولوژیک رنج می‌برند، کمک شایانی بکند.

در این تحقیق که توسط بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ آلمان آنجام شده، آمده است که پلاسمای افراد تازه بهبود یافته از بیماری کرونا و یا افراد تازه واکسینه‌شده، زمان بهبودی بیماران هماتولوژی و افراد مبتلا به تومورهای سرطانی را به‌طور قابل توجه‌ای کوتاه می‌کند و حتی می‌تواند عمر این افراد را نیز افزایش دهد.

مایک یانسن، یکی از محققان این تحقیق و از اساتید بخش داخلی بیمارستان هایدلبرگ که نتایج نهایی این تحقیق را در نشست سالانه انجمن هماتولوژی اروپا ارائه کرده است، در این باره می‌گوید: هرچند که این نوع از پلاسما برای مبتلایان به کرونا کاربردی ندارد، اما برای بیماران خاصی که در برابر ویروس 2 SARS-CoV نقض ایمنی دارند، بسیار سودمند است.

در این تحقیق 134 بیمار مبتلا به کووید19 که میزان اکسیژن خون‌شان 94 درصد یا کمتر بود، به‌طور تصادفی تحت درمان قرار گرفته‌اند. در این بررسی، افراد مبتلا به سرطان‌های خون بدخیم، افراد دارای اختلالات نقص ایمنی، افراد بین 50 تا 75 سال آﻧﻤﯿﮏ و بیمارانی که بیش از 75 سال سن داشتند، با این روش تحت درمان قرار گرفته‌اند.

در این تحقیق آمده است، در نهایت مشخص شد که بیمارانی که با پلاسمای افراد واکسینه‌شده در برابر کووید19 درمان شده‌اند، در زمان کوتاه‌تری بهبود یافتند.

یانسن در زمان ارائه این تحقیق در ماه ژوئن 2022 تاکید کرد: این تحقیق زمانی انجام شده که جهان با شیوع ویروس اومیکرون مواجه بود. و ما دریافتیم که پلاسمای بیماران مبتلاشده به اومیکرون، ممکن است به بهبود بیماران مبتلا به سرطان خون کمک کند.

او در ادامه افزود: ما برخی از بیماران را با استفاده از پلاسمای بیماران اومیکرون که قبلا واکسینه شده بودند، یا مبتلا به عفونت‌های اولیه بودند، درمان کردیم و در این فرآیند متوجه مزایای این نوع از درمان شدیم.

دانشگاه هایدلبرگ قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه آلمان و در زمره مشهورترین دانشگاه‌های دنیا است. این دانشگاه در سال ۱۳۸۶ میلادی تأسیس شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *