پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت با پلاسمای خون

افراد اگر با دیابت زندگی می‌کنند، بدنشان برای پردازش قند یا گلوکز در خون بیش از حد کار می‌کند. برای تخمین اینکه آیا مردم در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، متخصصان پزشکی عواملی مانند رژیم غذایی و سابقه خانوادگی را در نظر می‌گیرند.

یک مطالعه جدید در آلمان نشان می‌دهد که لیپید‌های داخل پلاسمای خون می‌تواند به پزشکان در پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قبل از شروع علائم کمک کنند. تنها داده‌ای که افراد نیاز دارند یک «آزمایش خون ساده» است.

محققان از هر شرکت‌کننده نمونه خون گرفتند. آن‌ها سپس این نمونه‌های خون را سانتریفیوژ کردند تا پلاسما را برای تجزیه و تحلیل جدا کنند.

سپس غلظت ۱۸۴ لیپید‌های مختلف را در پلاسمای خون با استفاده از طیف‌سنجی جرمی اندازه‌گیری کردند.

آن‌ها از این داده‌ها برای محاسبه میزان ریسک استفاده کردند و شرکت‌کنندگان را در یکی از شش گروه خطر قرار دادند. محققان بیش از دو دهه شرکت‌کنندگان این مطالعه را که ۱۳.۸ درصد از آن‌ها به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند را تحت نظر گرفتند. تعداد افرادی که بر اساس پروفایل لیپیدومی در گروه‌های پرخطر قرار می‌گرفتند و در عین حال مبتلا به دیابت بودند بیشتر بود.

دانشمندان می‌گویند پروفایل لیپیدومی‌ می‌تواند به تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین دیابت در نسل‌های آینده کمک بزرگی کند.

به غیر از آزمایش، تغییرات زیادی در شیوه زندگی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کمک به مدیریت روزانه سطح قند خون خود ایجاد کنند، از جمله خوردن غذا‌های سالم‌تر، ورزش و حتی مصرف برخی مکمل‌ها است.

دانشمندان بر این باورند که رژیم غذایی سالم تأثیر بسیار زیادی بر نتیجه قند خون بدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *