چند توصیه غذایی برای اهداکنندگان پلاسما

اهداکنندگان پلاسما باید رژیم غذایی غنی از پروتئین داشته باشند.

دکتر ربابه میرزاخانی. مدیر تولید شرکت دایا آرین دارو در این باره گفت: آنچه بیش از هر چیزی به داوطلبان اهدای پلاسما توصیه می شود، آن است که در برنامه غذایی روزانه خود مصرف پروتئین را بگنجانند.

او افزود: افراد برای حفظ این پروتئین روزانه سه لیوان شیر یا ماست کم‌چرب استفاده کنند. همچنین مصرف گوشت، مرغ و ماهی را در وعده‌های غذایی خود داشته باشند.

به گفته این متخصص، مراجعه‌کنندگان به مراکز بهتر است پنیر کم چرب را به صورت میان وعده در صبح و عصر مصرف کنند. استفاده از روغن زیتون و خودداری از مصرف مواد شیرین و پرچرب نیز از دیگر توصیه‌ها به اهداکنندگان پلاسماست.

مدیر تولید شرکت دایا آرین دارو در ادامه تاکید کرد: مراجعه‌کنندگان بهتر است در مصرف نان و برنج تعادل را رعایت کنند و مصرف میوه و سبزیجات تازه را به رژیم غذایی خود بیافزایند.

میرزاخانی با اشاره به توصیه متخصصان به مبتلایان به چربی، در ادامه افزود: این متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد با چربی خون بالا از زرده تخم‌مرغ استفاده نکند؛ اما سفیده تخم‌مرغ به میزان دلخواه مجاز است. سایر افراد می‌توانند در هفته سه عدد تخم‌مرغ استفاده کنند. همچنین مصرف حبوبات نیز به صورت هفتگی پیشنهاد می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: از غذاهایی که بیشترین میزان پروتئین را دارند می‌توان به سویا، کنجد، دل و جگر، گوشت، قلوه، ماهی، میگو، بادام‌زمینی، پنیر فتا، لبنیات و حبوبات اشاره کرد.

دکتر میرزاخانی از مراجعه‌کنندگان می‌خواهد که قبل از مراجعه به مرکز حتما به‌خوبی استراحت کنند و حداقل یک وعده غذایی اصلی را خورده باشند.

او گفت که این افراد پیش از اهدای پلاسما، چای، نوشابه و قهوه ننوشند.

به گفته این متخصص، برای کاهش چربی در پلاسمای خون، اهداکنندگان از 14 ساعت قبل نباید غذاهای پرچرب مانند لبنیات پرچرب، خامه، بستنی یا غذاهای مانند کله‌پاچه، سیب‌زمینی سرخ‌شده و پیتزا مصرف کرده باشند.

مدیر تولید شرکت دایا آرین دارو همچنین به اهداکنندگان توصیه می‌کند که پس از اجرای فرآیند اهدای پلاسما حجم زیادی از مایعات را مصرف و حداقل تا 24 ساعت از مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکی اجتناب کند.

در همین حال، به اهداکنندگان پلاسما توصیه می‌شود که از حذف وعده‌های روزانه خودداری کنند و حداقل نیم ساعت ورزش کنند. اهداکنندگان بهتر است از صرف غذا در زمان استرس و نگرانی‌های شدید پرهیز کنند و به خوبی بخوابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *