کانادا به‌دنبال خصوصی‌سازی صنعت پلاسما

سازمان انتقال خون کانادا (CBS) به دنبال آن است تا صنعت جمع‌آوری پلاسما در این کشور را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهد.

به گزارش وب‌سایت اتحادیه کارگری کانادا، سازمان انتقال خون این کشور به دنبال امضای معامله سری با یک شرکت جهانی تولید پلاسما در این کشور است تا بتواند پلاسمای جمع‌آوری‌شده در کانادا را خریداری کند.

در این گزارش آمده است اما این اقدام دولت کانادا،‌ نه تنها اعتماد عمومی به این سازمان را تضعیف می‌کند، بلکه تهدیدی برای شبکه اهداکنندگان داوطلبانه خون و پلاسمای این کشور به‌شمار می‌رود و ایمنی بیماران را نیز به خطر می‌اندازد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، شرکت‌های خصوصی در این کشور پلاسما را کالایی برای خرید و فروش می‌دانند و به همین دلیل این شرکت‌ها معمولا مراکز خود را در مناطق فقیرنشین احداث می‌کنند و سپس با فروش پلاسمای جمع‌‌آوری شده به بازارهای جهانی، سود زیادی را کسب می‌کنند.

به همین دلیل امضای توافق با این شرکت‌ها ایمنی و پایداری سیستم جمع‌آوری خون و پلاسما در کانادا را تضعیف می‌کند.

در این گزارش آمده است که سیستم جمع‌آوری خون و پلاسما در کانادا در دهه 1980 میلادی و زمانی تاسیس شد که به بیش از 30 هزار کانادایی به دلیل استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده، به ایدز و هپاتیت سی مبتلا شدند.

بسیاری از کارشناسان در این کشور بر این باورند که خون و فرآورده‌های خونی مانند پلاسما باید از طریق اهدای داوطلبانه و بدون پرداخت پول جمع‌آوری شود.

آنان می‌گویند که معامله‌ای که توسط سازمان انتقال خون کانادا انجام می‌شود، باعث گسترش و تثبیت تجارت پلاسما در تمامی این کشور می‌شود و این اقدام شبکه جمع‌آوری داوطلبانه پلاسما در این کشور را تضعیف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *